Uppsala universitetsbibliotek 400 år

Album med bokmärken från slutet av 1800-talet

Bokmärkesalbum från slutet av 1800-talet

Bland våra bildsamlingar finns en mängd olika sorters bilder. Här finns originalteckningar och målningar av kända konstnärer, men även kommersiellt framställda bilder som haft stor spridning. Här finns exempelvis en del bokmärken.

Dessa båda album, i röda klotband, innehåller bokmärken samlade av Jane Gagner i Köpenhamn under 1880-talet. Hon har själv daterat albumen 1882.

Jane Gagners signatur

Det är svårt att fånga dessa glansiga, tryckta pappersmärken på bild, då ljuset så gärna vill spegla sig i den glättade ytan. Benämningen glansbilder är väl valt. Motiven har varit många och varierande, såsom sagomotiv och avbildade personer från vid tiden främmande länder och kulturer. Här finns även ett urval av diverse vapensköldar.

rader av vapenskäldar av olika slag

Här finns även kända personligheter, av vilka vi bör kunna känna igen några även idag, såsom Bach, Beethoven och Shakespeare.

små bopkmärken med porträtt av kända personligheter

Bokmärkena har alltså mer än hundra år på nacken, men liknar till stor del de bokmärken vi kan köpa än idag, även om senare tiders populära tecknade seriefigurer lyser med sin frånvaro. Dessa bokmärken har inte längre den popularitet som de hade under 1900-talet, då de ofta byttes på skolgårdar runt om i landet, men nog finns det fortfarande hängivna samlare än idag.

Text och bild: Helena Backman

1. Annie Weimer

Hej!
    Vi har ärvt några album med fina gamla bokmärken av svärmor och som vi gärna skulle vilja ha värderade, men det verkar stört omöjligt att hitta någon som både kan och vill åtaga sig uppdraget.
    Skulle därför uppskatta väldigt mycket om ni möjligen kan råda oss i frågan och tackar på förhand!
    Vänligen Annie

• Helena Backman

Hej, inte heller vi värderar material, men det finns åtminstone ett svenskt företag på nätet som uttryckligen säger sig kunna värdera bokmärken, förhoppningsvis kan de hjälpa dig: http://samlaren.se/samlaromraden/

2. roland von malmborg

Bokmärkena kvalitet stod högst på 1870-talet, då prägling och stansning var ett skickligt hantverk, och vissa märken trycktes i 24 färger mot dagens 4. Då användes ibland äkta guld istället för glitter, och olikfärgat siden till kläderna. Sedan har kvaliteten sjunkit varje årtionde, så att man lätt kan datera ett märke inom et 20-års-period. Sista kvalitetsfabriken PZB hade soltåliga färger. Fastän PZB-kartorna då var 30 år gamla syntes ingen blekning efter många månader i skyltfönster, medan märken från Världens enda kvarvarande fabrik, EF, var mycket bleka.
    Frimärken och sedlar kan förfalskas, men inte gamla bokmärken. Därför kommer bokmärken att förbli attraktiva antikviteter, men svårvärderade, eftersom samma ängel kan vara tryckt på 1880-talet och 1970-talet.
    Präglings- och stansningsplåtar är mycket dyra att framställa, och måste matas för hand med 1 till 4 ark.
    PZB hade, när de gav upp 1985, alla maskiner och plåtar, och hundratusentals ostansade halvfabrikat, men arbetskraften att mata maskinerna blev för dyr.
    Roland von Malmborg, Saltsjöbaden, som har samlat mer än tusen olika ark och ett femtiotal album från 1870-till 1930-talet.
    Museets två album skulle kosta flera tusen kronor vardera, bland samlare.
    Roland von Malmborg, Majorsvägen 9, Saltsjöbaden. 08-717 15 88. rolandvonmalmborg@milkas.se