Porträttfoto taget av fotograf Ellen Claeson från 1900-talets första hälft

porträtt av Ellen ClaesonEn anonym kvinna med ett barn fotograferades någon gång under 1900-talets första hälft av fotografen Ellen Claeson (1878-1961), verksam i Uppsala med ateljé på Östra Ågatan 17 och  filial i Dannemora. I universitetsbiblioteket finns en del av hennes fotografier som kommit in på olika vägar till våra bildsamlingar, inte minst bland våra visitkortsfotografier. Här finns även ett porträtt på Ellen Claeson själv, taget på 1950-talet av fotograf Gunnar Sundgren.

Ida Norrby iförd doktorshatt hållande sitt doktorsdiplom

Ellen Claeson ägnade sig främst åt porträttfotografering, här har hushållspedagog Ida Norrby (1869-1934) blivit avporträtterad iförd doktorshatt och diplom, sannolikt i samband med att hon blev hedersdoktor i medicin vid Uppsala universitet 16 september år 1927.

Claesons logotyp med sina girlanger visar det tidiga 1900-talets stilideal, så även personerna som avporträtterats med hennes kamera. Se fler av hennes foton i Alvin – plattform för digitala samlingar och digitaliserat kulturarv: Ellen Claesons fotografier

Ellen Claesons logotyp