Spännen i form av händer på en handskrift från 1430

bild på bokens främre snitt med de två små spännena i form av händer

Två små händer i mässing håller ihop en volym innehållande en pergamenthandskrift med Colucius Salutatis verk De saeculo et religione.  Handskriften utförd i Italien, möjligen Bologna,  år 1430. Bokbandet ser ut att vara samtida med sitt innehåll.

detalj från första sidan i handskriften

Denna volym ska enligt en inskrift i volymen ha tillhört Dombiblioteket i Frombork, och har därför sannolikt kommit till Uppsala universitetsbibliotek som krigsbyte.

ytterligare en liten hand som spänne

Förutom de två små händerna över snittet finns små klöverformade metallbeslag i linjemönstret på skinnbandets fram- och baksida.

framsidan av volymen, ett brunt skinnband med små metallbeslag i rutmönster

Denna handskrift tillhör den så kallade C-samlingen på Uppsala universitetsbibliotek, en samling västerländska handskrifter som just nu håller på att digitaliseras. Snart kan du därför hitta denna volym fritt tillgänglig på nätet via plattformen Alvin.

Text och bild: Helena Backman