Matsedel från Uppsala Gille 17 oktober 1914

Bland Universitetsbibliotekets tryckta samlingar finns mängder av okatalogiserat material, såsom små foldrar och broschyrer. Dessa är insorterade efter ämnesområde tillsammans med det katalogiserade materialet. Bland detta okatalogiserade material hittar vi upptryckta matsedlar, vinlistor med mera från restauranger och ibland från enstaka festligare tillfällen.

Ett uppslag med listade maträtter samt vin

Från ett sådant här tillfälle tycks denna lilla matsedel vara. På menyn vid detta tillfälle  den 17 oktober 1914 på restaurang Uppsala Gille serverades sköldpaddssoppa, hammelsadel (bakre ryggstycket av ett får) och tunga.

Matsedlar och vinlistor ligger nogsamt paketerade i brunt, vaxat omslagspapper. En del av paketen ser medfarna ut, men det beror på att pappret är relativt löst draperat kring en stadig bunt i mitten, som därinne ligger fint och tätt packad, skyddad från damm och slitage. Paketsnörena visar att de flesta av dessa inte varit öppnade sedan de en gång knöts. Här kan vi alltså följa ungefär hundra år av mat- och måltidshistoria i tryck.

foto på en bokhylla full med bruna paket med pappsnören om

Ytterligare några matsedlar hittar du i Alvin – plattform för digitala samlingar och digitaliserat kulturarv: Digitaliserade matsedlar från Uppsala universitetsbibliotek.

Text och bild: Helena Backman