Kolligatband med diverse tryckt och handskriven musik från 1600-talet

Materialet i specialsamlingarna på Uppsala universitetsbibliotek är i magasinen oftast uppdelat i olika typer av material, som äldre tryck och handskrifter, bilder eller kartor. Samlingarna med musikalierna delar magasin med handskriftsmaterialet, men det är tydligt varför det inte helt självklart går att separera materialet strikt enligt materialtyp då vi ser en sådan här volym. Här har noter bundits samman oavsett om de är tryckta eller handskrivna, i ett och samma band.

Ett uppslag ur volymen

Musiknoter i handskrift och tryck är bundna sida vid sida

Först i volymen finner vi Matthias Spieglers  Sancta Maria ora pro nobis. Bassus ad Organ, tryckt i Ravensburg 1624. Därefter följer en rad verk, både instrumentalmusik och vokalmusik, som du kan se listade i den Alvinpost som finns för volymen: Sancta Maria ora pro nobis.

titelbladet i första trycket

Första trycket i volymen

Naturligtvis har vi även volymer med blandat material även när det inte gäller musik. Det gäller därför för oss som arbetar med specialsamlingar att ha ett nära samarbete, oavsett vilket material vi arbetar mest med till vardags.

Signum: Utl. vok. mus. i tr. 439 (förkortat: Uvmtr 439 )
Här ser du hela volymen i digital kopia: Spiegler, Math. Sancta Maria ora pro nobis.

slutvinjett