Fotografi på medlemmar ur Studenternas folkdansförening Philochoros runt sekelskiftet 1900

Studenternas folkdansförening Philochoros har en lång historia. Grunden till föreningen lades redan 1880, även om namnet tillkom något senare. Eftersom Uppsala universitets studenter vid denna tid var män, hade föreningen endast manliga medlemmar. En del kvinnor deltog ändå i föreningens enskilda danskvällar, men det måste då närvara en del ”förkläden” för att allt skulle gå rätt till. Kvinnorna fick dock inte delta i uppvisningar, och då fick som synes av bilden några män agera damer. Efternamnen på personerna vid detta tillfället är noterat på fotografiet, från vänster Lindstedt, Taube, Odéen och Schwarts.

I början av 1900-talet var föreningen avsomnad under några år, men då verksamheten återupptogs 1931 var kvinnor välkomna som medlemmar. Idag är föreningen livaktig och håller nybörjarkurser för nya intresserade. Läs mer om Philochorus historia och verksamhet på deras webbplats.

Philochorus arkiv finns på Uppsala universitetsbibliotek: Arkivförteckning för Studenternas folkdansförening Philochoros.
Detta fotografiet är hämtat ur Caroline Sjöbergs portr.saml., se en högupplöst version här: Philocoros

Text: Helena Backman (med underlag från Philochoros webbplats)
Bild: Fotograf okänd, Uppsala universitetsbibliotek (genom Alvin)