Uppsala universitetsbibliotek 400 år

Glasplåtar i litet format

En samling små glasplåtar med porträtt

en rad med små kartonger som plåsplåtar blivit sålda i

Tidigiare trodde vi att dessa porträtt var tagna av fotografen Gunnar Sundgren (1901-1970), som var verksam i Uppsala och från vilken vi har en mängd foton i samlingarna. Men vid närmare undersökning upptäcktes att så inte är fallet. Vi vet alltså idag ännu inte vem som legat bakom dessa porträttfotografier i det lilla formatet.

lådor med glasplåtar

Dessa glasnegativ ligger prydligt uppmärkta i sina kartonger. Dessa är en del av de fotografiska samlingarna, som nu håller på att gås igenom här på universitetsbiblioteket.

1. Mattias

Hej. Jag har en mängd liknande glasplåtar. Undrar om det är farligt att handskas med dem? Innehåller de något gift?

• Helena Backman

Hej Mattias!
      Jag har konfererat med mina kollegor som arbetat med glasplåtarna här i våra samlingar, och de låter hälsa att det finns en viss typ av glasplåtar som avger en giftig gas, och det är inte bra att hantera dessa utan att vidta skyddande åtgärder. Det är därför bäst om du kontaktar någon privat konservator som kan se vad detta är för typ av plåtar, och ifall de visar sig vara av denna typ kunna visa dig hur du ska handskas med dem på bästa sätt.