Skissbok med fåglar, landskap, med mera av Tore Wahlström från ca 1901

Den uppsalafödde konstnären Tore Wahlström (1879-1908) har trots sitt korta liv efterlämnat ett stort antal verk, som idag bland annat finns här på Uppsala universitetsbibliotek, på Upplands nation i Uppsala samt på Nationalmuseet. Under sina konstnärsstudier hade han bland andra Ivar Arosenius som studiekamrat.

två flygande fåglar med svarta vingar och en skiss på en sådan

Just denna skissbok avbildar vyer och fåglar från fjällvärlden, vilket kan få oss att anta att dessa teckningar har tillkommit under hans tid vid olika sanatorium i Åre runt 1901, där han under en tid vistades på grund av en lungsjukdom. Under sina sista år ägnade han sig på grund av sin hälsa främst av konst i det mindre formatet, såsom exlibris och teckningar.

Trots sin korta karriär som konstnär har han även över 50 år efter sin död blivit uppmärksammad med en minnesutställning år 1966.

uggla och jägare som siktar mot fåglar

Skissboken i sin helhet kan du se i digital form här: Skissbok nr. 2: Fåglar, landskap m. m.
En stor mängd verk av Tore Wahlströms hand ser du i Alvin: Tore Wahlström